 Recenze: Fritjof Capra - Tao fyziky
(Tato recenze byla napsána v roce 1994 a otištěna v roce 1995 v
prvním, dnes nesehnatelném, čísle časopisu ŽIVEL.
Na webu dosud zveřejněna nebyla.)
Kniha "Tao fyziky" byla vydána poprvé v
roce 1975 a odpovídá v jistém smyslu stavu fyziky elementárních částic té doby
(čili je z dnešního hlediska, mírně řečeno, neaktuální). Přesto se nejedná o
výklad fyziky v pravém slova smyslu. Jde o knihu převážně filosofickou. Její ohlas
byl doprovázen mnohým nedorozuměním. Někteří příznivci hnutí New Age či
postmoderny ji dodnes nadšeně vydávají za výraz odklonu moderní fyziky od svých
kořenů - směrem k tradiční východní mystice. Témuž dojmu, ovšem často se
zděšením, podlehli mnozí vědci a když viděli, jak je kniha v řadách New Age
dezinterpretována, začali bít na poplach a knihu jako takovou odsuzovat. Myslím, že
jde o omyl. Capra hledá pouze analogie mezi kvantovým obrazem světa a představami
taoismu a zenu, nehlásá konvergenci fyziky a mystiky. Pozoruhodné je myslím i to, že
podobné analogie používali klasikové kvantové teorie - např. Niels Bohr a Murray
Gell - Mann, jakožto poetickou licenci, při snaze popularizovat některé zdánlivé
paradoxy mikrosvěta. Je dobré si tyto analogie uvědomovat, ale nepřeceňovat je, jak
se občas stává. Někdy mají tyto analogie "pouze" psychologickou cenu, když
nám umožňují zvyknout si na dosud neobvyklé vztahy. Caprova kniha tedy podle mne
není "podvratným" dílem, ale cenným pokusem, jak popularizovat moderní
fyziku mezi "nefyziky". Fritjof Capra byl nedávno též účastníkem
tzv."Fora 2000" na Pražském hradě a prý rázně oponoval prezidentovi
Havlovi, když tento ve svém projevu vyslovil nevíru v možnosti vědy při poznávání
světa.
Fritjof Capra: Tao fyziky (Gardenia 1992)
V poslední době se myšlení mnoha vědců, hlavně exaktních, ubírá
směrem k syntéze vědy a humanitních oborů, popř. umění (připomeňme třeba
Prigoginovu "novou alianci"). Pouze menšina, přes trvalý zájem Západu o
východní spiritualitu, hledá spojence mezi východními mysticko-filosofickými směry.
Jedním z nich je i F. Capra, původně pracující v oblasti fyziky elementárních
částic s vysokými energiemi, čelný představitel serióznější větve hnutí New
Age, která společně s druhou, okultní větví (Castaneda, McLainová) představuje
postmodernistický slepenec názorů a filosofií.
Z knihy plyne, že porovnání nové "objektivní" fyziky a
"duchovní" mystiky je velice plodné, i když ne bez problémů, a vede k
poznání celé řady totožných momentů, v nich obsažených. Jde hlavně o zjištění
či přesvědčení, že existence, svět či příroda je v podstatě jednotného
základu, bez ohledu na různé vnějškové podoby. Náš bipolární jazyk rozlišuje
jako extrémy ducha a hmotu, živé a neživé, racionálno a iracionálno, popisuje věci
jako statické objekty, bez zřetele k jejich dynamické povaze, k jejich vzájemným
vztahům k okolí. Ovšem přírodu naše označení nezajímá. Je sice pravda, že
fyzika se zabývá "objektivní realitou", kdežto východní mystika
"individuálním prožitkem", ovšem proč by nebylo možno nahlížet
individuální prožitek jako objektivní součást reality a naopak - vždyť naše
pozorování objektivní reality je také svého druhu vnitřním prožitkem. Tyto dva
pohledy se liší pouze ontologicky, tj. předmětem svého zájmu, nikoliv gnozeologicky,
tj. poznávacím rámcem. Jak fyzikální, tak i mystický světonázor a jejich syntéza
jsou možné pouze za hranicemi běžných každodenních zkušeností průměrného
člověka, a to je důvodem, proč nikoliv racionalistický, ale mechanistický a
utilitární pohled na svět odmítá duchovní mystiku, a lidé praktikující třeba
jógu či jinou formu spirituality zaujímají dosti protivědecký postoj, ať už z
jakéhokoliv důvodu. Lidé "nové renesance" jako např. Capra, pohybující se
na obou březích rozpolcené společnosti, jsou velmi vzácní. Poselství "Taa
fyziky" by proto měl číst každý, kdo má potřebu jakékoliv filosofie.
Kniha začíná srovnáním abstraktního, racionálního poznání (jež
je nutně přibližné, ale může být libovolně přesné) a intuitivního, celostného
pohledu na věc a jejich zastoupením ve vědě, hinduismu, buddhismu, taoismu a zenu. Za
zmínku rovněž stojí, že Caprův ateismus dobře absorbuje indické náboženské
představy. Dále Capra manifestuje odklon fyziky od klasických mechanistických
představ o "mrtvé" hmotě, řízené vyšším, dokonalým
"božským" řádem na statickém, prázdném pozadí, k celostním představám
např. vlastním taoismu: nejdříve teorie relativity a pak zejména kvantová teorie a
jejich spojení prokázaly, že hmota je ve vzájemném dynamickém propojení s
časoprostorem, s tzv. prázdnem, které však rodí nové částice, mizí rozdíl mezi
látkou a polem sil, hmotou a energií, mezi silami a částicemi, částicemi a vlnami.
Zjišťujeme, že paradoxy typu zenových kóanů jsou ve fyzice na denním pořádku.
Navíc moderní fyzikální obraz světa se neobejde bez vzájemného
působení pozorovaného objektu a měřícího přístroje (nepřesně se říká též
pozorovatele), který tímto vlastně vstupuje do pozorovaného systému.(Nejde ovšem o
libovolné působení dle pozorovatelovy vůle, ale o výběr z předem daného spektra
možností, obsaženého v objektivní, deterministické vlnové funkci.) Vzájemné
působení ve světě mikročástic vede dokonce k tomu, že (dle Capry) neexistují
skutečně základní, oddělené a dále nedělitelné části hmoty (odtud pramení
potíže Velkého sjednocení ve světě mikročástic, i kvarkové teorie), takže
základním prvkem přírody nejsou objekty, ale spíše svazky procesů mezi soubory až
druhotných objektů.(Zde klade Capra důraz na pojem tzv. S-matice a na v té době
oblíbenou teorii "bootstrapu".) Tak lze pochopit i základní hinduistické
schéma "všechno je jedním celkem", které prostupuje i následné východní
školy.
Důležitou součástí knihy jsou samozřejmě kapitoly o hinduismu,
buddhismu, konfucianismu, taoismu a zenu, obsahující mnoho podstatných informací.
Jemný, ale podstatný rozdíl mezi západním myšlenkovým (vědeckým) prostorem a
východní mystickou mentalitou je tento: v částicové fyzice se objekty, příp.
subjekt nemohou oddělit, ale dají se ještě rozlišit, naproti tomu v hluboké meditaci
vše splývá do jednoho nerozlišitelného celku. Totéž zřejmě platí i pro západní
a východní společenský světonázor - mechanická aplikace východních myšlenek na
Západě, byť v duchu nejušlechtilejších pohnutek, by mohla vést i k jakési
totalitě.
V závěru Capra píše o zvláště neobvyklých představách, které
někteří lidé vyvozují z moderní kvantové teorie - o holopohybu a implikátním
řádu Davida Bohma a o nutnosti spojit základní vlastnosti světa s modelem vědomí
(Geoffrey Chew a Roger Penrose: kvantový model vědomí, např. v "Emperor´s New
Mind"). Tyto momentálně pouze spekulativní představy by smetly vše, co ještě
zbylo v moderní fyzice z tradiční koncepce lokálních vlastností prostoru a času
(pochopitelně pouze tehdy, kdyby se ukázaly správnými, což není jisté). To by také
byl zároveň krok za hranice vědy do světa nemyslitelného, světa čiré mystiky.
Capra však závěrem výslovně tvrdí, že fyzika a mystika nemohou splynout - pouze se
komplementárně doplňují.
Caprovo "Tao fyziky" není snadným čtením, je však
přístupné dostatečně zvídavé mysli. Přesto ho však berme především jako
filosofickou knihu, starou 23 let, a pro aktuální fakta z oblasti fyziky sáhněme
raději po nějaké novější FYZIKÁLNÍ literatuře :-).
PAVEL VACHTL
Můžete pokračovat na Sheldrakeovo TAO
PŘÍRODY

|