Herman de Tollenaere, Leiden, The Netherlands:
Výuka teozofie a antropozofie
v Asii, Americe a v Evropě
Předneseno na 2.Světové konferenci
skeptiků v Heidelbergu 24.7.98
Přednáška je stručnou informací o výuce teozofie na základních školách i univerzitách. Nebudu se zabývat rolí, jakou hraje teozofie a teozofií ovlivněná hnutí (např. Scientologie, Landmark Education nebo Insight Seminars) ve společnosti.
Nejprve něco o teozofech.
Ti věří, že brzy začne Nový věk Vodnáře, možná už v r. 2000, možná o něco
dříve nebo později, věří v existenci nadpřirozených bytostí na planetách,
v existenci duchovní energie, aury a čaker, zabývají se astrologií, proutkařením
i okultní chemií, jasnozřivě jsou schopni pozorovat atomy v hmotě, věří,
že jsou schopni vrátit slepému zrak pomocí paranormálních sil, zato moderní
medicínu odmítají a stavějí se proti očkování.
Od počátku se teozofové snažili
vštípit tyto a podobné paranormální a pavědecké představy následující generaci,
a proto zakládali systematicky jak základní školy, tak i vyšší školské
stupně.
Zakladateli Teozofické společnosti
byli plukovník Henry Olcott a Helena Blavatská, kteří vyšli z řad spiritistů.
Ten kvetl ve druhé polovině minulého století, ale existuje do dneška. Na
internetové stránce spiritistů je uvedena jeho stručná charakteristika:
Spiritizmus je náboženstvím, vědou i filozofií. Jeho základní ideou je
víra v možnost kontaktu s duchy zemřelých. Zakladatelem tohoto hnutí byly
v r. 1848 sestry Foxovy v USA, které údajně slyšely klepání a jiné zvuky,
kterými se duchové ohlašovali. Sestrám se ihned dostalo široké publicity,
mezi jiným vystupovaly aktivně v cirkuse Barnum a Bailey. Po mnoha letech
se sice sestry přiznaly k podvodu - pod sukní tahaly za provázek s gumovou
koulí na konci, ale v té době již bylo spiritistické hnutí tak rozšířené,
že je nebylo možno zastavit.
Teozofie, vzešlá ze spiritizmu,
byla založena v r.1875. Zpočátku se její zakladatelé často odvolávali na
magické představy starých Egypťanů a tvrdili, že jejich učení je syntézou
všech náboženství a všech věd. V r.1891 se dostala do vedení teozofické
společnosti Annie Besantová, která záhy, v r.1893, odešla do Indie, kde
se inspirovala buddhistickými i hinduistickými představami. V Indii zůstala
až do konce svého života. Teozofická společnost měla a má stále zřetelnou
hierarchickou strukturu. Generální sekretář udržuje spojení se zemřelou
paní Besantovou a jejím prostřednictvím s Mistry Moudrosti, což jsou nadpřirozené
bytosti, nadlidé, kteří mají sídlit hlavně v Himaláji. Annie Besantová
získala věrné stoupence a členy v mnhoha zemích. Patřil k nim např. i Džavaharlal
Nehrú.
Teozofové postupně zakládali
školy, především v Indii, Indonézii a na Ceylonu, ale také v Australii
i v Evropě. V Holandsku vznikla známá "Pythagorejská škola", v Edinburgu
ve Skotsku "Škola Krále Arthura". V Indii založila A.Besantové první vyšší
školu, "Ústřední hinduistickou kolej", v Benaresu v r.1898. Plukovník Olcott
označil tuto školu za "domov pro každého hinduistického chlapce", který
byl dosud vystaven vlivu "cizích misionářů a skeptických učitelů". Také
britský guvernér, Lord George Hamilton, považoval tuto školu za dobré antidotum
proti sekulární výchově. Tato kolej existuje dodnes a je to jedná z mála
univerzit, kde lze studovat astrologii.
V r.1918 oznámila A.Besantová
založení "Teozofické výukové asociace" a koleje "Teachers, College"
v USA. Kurzy obsahovaly astrologii, okultní vědy, vlastní výklad složení
hmoty a éteru i vědecké jasnozření. Jeden z učitelů napsal: "Všichni učitelé
musí mít schopnost jasnozření, to bude absolutní podmínkou pro zastávání
funkce." Tato schopnost se ale podle Leadbeatera bude vyžadovat pro učitele
teprve od r.2763. Podle Besantové jsou požadavky na ideálního teozofického
učitele daleko vyšší než na běžné vysokoškolské koleji.
V Indonézii teozofové založili
školu pro učitele, nazvanou "Goenoeng Sati", a to v Jakartě v r.1913. V
r.1918 jí dala vláda stejný status jako školám státním. Prvních 132 absolventů
vyšlo v r.1932.
Další školy zakládali holandští
teozofové ve východní Indii pod názvem "Ardjeona". V "síni hrdinů" těchto
škol visely vždy portréty Blavatské, Olcotta, Leadbeatera a Besantové.
V r.1932 existovalo již 5 takových škol v Jakartě, dvě v Bandungu, a další
na různých místech oblasti.
Vývoj tohoto školství však
nebyl vždy bezproblémový, výuka byla příliš autoritativní, a proto se např.
v r.1919 vzbouřili a stávkovali studenti vzdělávací školy pro učitele Goenoeng
Sari v Jakartě. Ještě rozsáhlejší byla studentská rebelie proti teozofii
v r. 1924. Studenti protestovali proti způsobu výuky a také proti prodávání
amuletů. Teozofii tehdy hájil zásadově časopis "Neratja", ovládaný teozofy.
Obhajoval jak víru v účinnost amuletů tak i v účinnost proutku a jasnozření.
V Evropě šel vývoj podobným
směrem, jen pod jinou vlajkou: teozofii nahradila antropozofie, založená
Rudolfem Steinerem, a školy se nazývaly školami waldorfskými. První z nich
totiž Steiner založil ve Stuttgartě v r.1919 pro společnost na výrobu cigaret
Waldorf Astoria. Charakter těchto škol se od doby jejich vzniku nezměnil
a vypadá často tak, jak jej popisují v současně době rodiče žáků waldorfské
školy (http://www.dandugan.com/waldorf/):
"Ve třídě jsem viděla celou školní tabuli pokrytou astrologickými znameními
a symboly a spojením planet se sluncem a měsícem. Žáci dostávali učebnice
astrologie a byli přesvědčováni, že astrologie je platnou vědou, nikoli
historickou kuriozitou a fetišem pro některé současníky."
Jiným znakem waldorfských
škol je tzv. rasová etnografie. Uvedu příklad, opět z Holandska. Edwin
Keulen, vedoucí redaktor vzdělávajícího deníku "Trouw", někdejší žák waldorfské
školy, napsal 4.2.1998 v článku, nazvaném "Má výchova k rasismu", toto:
"Nedávno jsem objevil svůj někdejší školní sešit, nadepsaný Rasová etnografie
a geografie, z doby, kdy mi bylo 13 let. Na první stránku jsem si tehdy
musil zapsat, že všechny rasy pocházejí z primitivních lidí, kteří žili
před deseti tisíci lety v centrálním kontinentu v Atlantidě, ale kteří
sami zahynuli, protože "zneužívali božskou moudrost". Na dně moře lze dnes
najít zbytky tohoto kontinentu jako dlouhé, rozsáhlé skalisko.... Od těchto
prvotních lidí vznikly jižní rasy, kterým zčernala kůže pod vlivem přírodních
sil země a slunce. Pokud jde o severní rasy, u těch byly vnitřní síly světla
silnější, a proto zůstali bílí. Vývoj ras se zastavil na různém stupni
jejich vývoje od dětství do dospělosti." Následovala klasifikace, podle
které odpovídá černá rasa dětskému stupni vývoje, hnědá rasa čtvrnáctému
roku, zatímco zástupce bílých lze najít ve všech věkových kategoriích.
Podle jiné antropozofické
učebnice odpovídá každé rase jiná část lidského těla: Smysly a mozek mají
vazbu k bílé rase, metabolizmus k černé. Dále se píše: "Všichni černoši
si zuchovávají dětský výraz na svých tvářích po dlouhou dobu. Rty jsou
beztvaré a tlusté, nos poněkud plochý a nedostatečně vyvinutý... Černošské
příběhy, jejich pohled na svět a jeho stvoření, to vše má v sobě něco dětského.
Ve své dětské prostotě pak uctívají své bohy."
V Keulenově třídě nebylo
ani jedno neevropské dítě. Obvykle totiž do waldorfských škol posílají
své děti lidé vlivnější, s vyšším vzděláním. Keulen se ptá: "Jak se mohli
odvážit indoktrinovat mne tímto způsobem? Jak je možné, že takovou výchovu
nazarazila státní státní inspekce? Je neuvěřitelné, že antropozofové tyto
názory zastávají dodnes."
Podobně okultní charakter
má i výuka tzv. biodynamického zemědělství, které je rovněž součástí antropozofie.
V Holandsku existuje dokonce speciální škola, nazvaná "Warmonderhof skoel",
kterou antropozofové uznávají jako jedinou skutečnou školu pro výuku biodynamického
zemědělství. Její kurikulum se skládá z 50% z výuky zemědělství, z 10%
z výuky antropozofie a z 6% z biologie, zřejmě Steinerovy. Na internetové
stránce antropozofů najdeme, že kurikulum obsahuje přednášky o kruzích
v obilí, o komunikaci se stromy, o mexické výchově (Carlos Castaneda) a
pod. Pro zemědělskou praxi se potom doporučuje používat různé homeopatické
prostředky. Stromy jsou ovládány různými duchy. Podle jedné antropozofické
učebnice: "Každá fyzická skupina stromů má své neviditelné vyšší Já, Dryádu.
(Slovo Dryáda je odvozeno z latinského "drias" = duch stromu). Mezi Dryádami
a duchem člověka existuje vazba, proto jsou Dryády pohyblivé. Dryády nejsou
ani mužského ani ženského pohlaví. Jsou schopny štěpit se, ale jejich jednotlivé
části mají stále stejné vlastnosti a znalosti jako původní celek. Navzájem
Dryády komunikují pomocí vibrací. K vyvolání takové vibrace stačí vyslovit
slovo Dryáda. Když voláme na stromy jménem jejich duchů, jsou si toho vždy
vědomy."
Bohužel, tyto představy sdílí
např. i princezna Irena, sestra holandské královny. Nakladatelství Findhorn
publikovalo nedávno její knihu "Dialog s přírodou", ve které se princezna
přiznává, že se učila hovořit se stromy. Také její šlechtický kolega, waleský
princ Charles, nerozmlouvá jen s Camillou Parker- Bowlesovou, ale také
se stromy. Podobně i scientologové nabízejí, že vás naučí mluvit se stromy
a také se zvířaty v zoo, pokud jim řádně zaplatíte.
Také četné jiné skupiny,
blízké antropozofům, zakládají nebo se alespoň snaží zakládat vlastní základní
i vyšší školy. V Holandsku např. existují "iatrozofisté". Zastánci tohoto
"učení" tvrdí, že jsou schopni léčit rakovinu, pokud bude jejich pacient
jíst trávu a hrát na piano. Jiná holandská skupina, Lectorium Rosicrucianum,
rovněž výhonek teozofické společnosti, měla v r.1996 tři vlastní základní
školy. Jiným příkladem je sekta "Univerzální a triumfující Církev", která
založila školu "Montessori International" (ve skutečnosti však nemá nic
společného s řádným montessoriovským školstvím).
Rovněž v USA existuje kromě
stovky základních waldorfských škol "Univerzita vědy a filozofie". Na ní
se studenti dozvídají, že mikrovlnné trouby a jiné podobné přístroje vyvolávají
rakovinu, že antisemitské "Protokoly sionských mudrců" nejsou podvrženy,
ale že jsou pravdivé, a že např. Marlo Morganová skutečně prožívala duchovní
paranormální kontakty s australskými domorodci.
Ve většině států jsou waldorfské
školy soukromé, ale v některých zemích jsou takové školy, vycházející z
teozofie, financovány (přímo nebo nepřímo) stejným způsobem jako školy
státní. V USA jsou cestou k získání veřejných prostředků pro waldorfské
školy tzv. "charter schools".
V současné době existuje
v Holandsku také "Společnost pro efektivní a afektivní vyučování", kterou
podporují mnozí veřejní činitelé i státní byrokrati. Tato společstno chce
docílit pomocí neurolingvistického programováni, aby byly děti ve škole
především šťastné, vyučuje se astrologie, mluví se o čakrách, objevují
se opět prvky egyptského mysticizmu.
Egyptem jsem svou přednášku
začal. Podobně jako kdysi Annie Besantová, tak i dnešní členové "Společnosti
pro efektivní a afektivní vzdělávání" tvrdí, že jejich návrhy umožňují
vyšší úroveň vzdělání než jakou dovoluje běžný školský systém. Na rozdíl
od minulého století šíří své názory moderně, mohutnou verbální reklamou
v médiích, a provolávají hesla o "super-učení".
Závěrem bych chtěl zdůraznit,
že v současné době má teozofie a její výhonky v celém světě daleko větší
vliv na výchovu mládeže, než se obecně soudí. V dnešní přednášce jsem se
mohl zmínit jen o jednom aspektu teozofie, o systematicky organizované
školní výuce jejího okultního učení. Je ovšem zapotřebí, podrobit teozofii
a z něho vzešlá hnutí podrobnější a širší kritické analýze a zhodnotit
příčiny vzniku a vývoje uvedených okultních systémů i jejich vliv na současnou
společnost.
(Údaje, uvedené v této přednášce,
jsou čerpány především z mé knihy "The Politics of Divine Wisdom. Theosophy
and labour, national and women´s movements in Indonesia and South Asia,
1875-1947. Uitgeverij Katholieke Universiteit Nijmegen, 1996.)
Upravený překlad: J.Heřt